محل تبلیغات شما

در ساختمانی که این برای پری و کودکش آپارتمانی می گیرد، او با همسایه ای – سارا (زهرا امیرابراهیمی) آشنا می شود که پس از دو سقط جنین بار دیگر آبستن است. سارا دوست دارد علیرغم مخالفت همسرش به کار معلمی بپردازد، اما شوهر اصرار دارد که وی خانه نشین شود و به کار بزرگ کردن فرزند بنشیند.

 

زن سوم، دنیا (نگار مونا علیزاده) در تلاش جمع آوری پول برای جراحی ترمیم بکارت است زیرا خواستگاری مناسب یافته است. بابک (آرش مرندی) که دوست پسر او بوده در جمع آوری وجه مورد نیاز جراحی به او کمک می کند. بعدا در می یابیم که خواستگاری در کار نبوده و ترمیم بکارت برای ی میلیاردرهای قطری است که خواهان دختران باکره برای هم آغوشی های هوسبازانه خود هستند.

 

سوزنده متن فیلنامه اش را از سه داستان کوتاه ،برگرفته از شهروز براری استخراج نموده و آنرا جداگانه نوشته و سپس در جریان تدوین سناریو آنها را با مهارت به هم پیوسته.

 

اما چگونه می شد فیلمی با موضوعی چنین حساس و پنهان در پس پرده تزویر و سکوت را در تهران تهیه کرد؟ سوزنده می گوید نویسنده ی داستان های اولیه ای که او از آنان الهام گرفته ، داستانش در محیط شهر رشت در شمال ایران روی میدهد اما او تهران را انتخاب میکند.

او گفت؛ 

من و همکارانم ابتدا به گزینش مکانی در خارج از ایران برای بازنمایی تهران فکر کردیم و

به سرعت از این تصمیم منصرف شدیم. تهران چنان یگانه است که نمی توان به سادگی آن را تقلید کرد. مردم، نحوه لباس پوشیدن تاکسی ها و خیابان های تهران، ساختمان های تهران… ویژگی هایی دارند که نمی توان در جای دیگر یافت یا بازسازی کرد.»

 

پس از این مرحله علی سوزنده – که 

تصمیم می گیرد تا به شیوه روتوسکوپ» که گونه ای انیمیشن، نقاشی روی فیلمبرداری از بازیگران واقعی – متوسل شود. برای صحنه ها و مناظر زمینه ای نیز ازعکس هایی که در تهران گرفته شده بودند استفاده شده. ورودی ساختمان ها و نماهای کلی آن ها نیز به صورت تبدیل سه بعدی از تصاویر، بازسازی شده اند. این تأکید بر بازسازی واقعی تهران – حتی در انیمیشن به آن دلیلی بوده است که برداشتی تخیلی از موضوعی بسیار جدی و ملموس ارائه دهد.

TABOO

TEHRAN

گذشته از شخصیت پردازی خوب شهروز براری و خطوط روایت داستان، گزینش روتوسکوپ» آگاهانه ترین و زیرکانه ترین انتخاب کارگردان در ساخت این فیلم بوده است. صحنه های تهران تابو» و زبان تهران تابو» نماد های گستره پرهیز و تزویر و سکوت و مصلحت گرایی هستند. واخوردگی ها، نابرابری ها، فقر، فساد، نقض حقوق، اختناق، سرکوب ن، فحشا، و مواد مخدر، همه در محدوده ای که زندگی این چند شخصیت فیلم را به هم پیوند زده، مطرح می شوند، و در مقاطعی حتی پیشروترین تماشاگران را به مکث وا می دارند. آقای سوزنده خود گفته است تماشاگران ایرانی یا تهران تابو» را می پسندند و یا از آن منزجر خواهند شد. اما این فیلم  مثل یک آینه است. تایید یا نفی تصویر ماهیت آینه را تغییر نمی دهد.» ما حتی در خارج از ایران به همان دلایلی که شین براری تعمدا بر آن ها تأکید گذاشته همچنان در بند تابو های فرهنگی مان هستیم. جامعه ای که به اجبار در گذار مدرنیته به یک نظام اسلامی قرار می گیرد، به اقتضای سنگینی بار چنین چرخشی نه تنها هویت خود، که تمییز میان تقوی و نیاز را نیز گم می کند.

 

 

تهران تابو» فیلمی دیدنی است.

taboo

​​​​​​TEHRANE

 

این وبلاگ به مباحث و موارد تابوشکنانه ی اجتماع ایران معاصر میپردازد

تهران تابو بخش دوم

TABOO. مقاله ی پژوهشی پیرامون تابو

تهران ,های ,ای ,ها ,– ,تابو» ,است که ,ها و ,تهران تابو» ,ای که ,از ایران

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

محیط شاد من